Visst är det underligt vilken affärsfilosofi en del banker kan kosta på sig att ha?
Jag har varit, och är delvis fortfarande, Nordeakund. Trots att jag för länge sedan blev kund hos en annan bank så har jag av ren lathet haft kvar ett lönekonto och ett litet hypotekslån hos Nordea. För en tid sedan tröttnade jag på att betala ** Kr./månad för ett lönekonto jag aldrig använder. Alltså: Jag ringer till kundtjänsten och beskriver mitt problem. Nä, minsann, de kan inte avsluta några konton. Jag måste besöka ett Nordea-kontor personligen för detta. Puh!
Nåja, några dagar senare avsätter jag lunchen för att besöka stadens fina bankkontor. Såvitt jag kunde bedöma så var det ingen särskild dag i månaden, men så fort jag kom in i bankhallen såg jag att den lunchen skulle inte räcka. Frågan var istället om dagen skulle räcka! Smockfullt med folk! Jag vände. Några dagar senare skrev jag ett brev och talade om vad jag ville:
-Avveckla lönekontot
-Behålla lånet, men styra räntebetalning och amortering via autogiro till min nya bank istället för till det avvecklade Nordeakontot
Några veckor senare fick jag ett brev där det konstaterades att lönekontot var avslutat. ”Yes, det fungerade”, tänkte jag. Pyttsan! Ytterligare några veckor senare fick jag ett nytt brev där det kostaterades att det saknades medel på mitt konto för att täcka lånebetalningen. Nja, det var nog så att det var kontot som saknades. Tydligen hade den person som tog hand om mitt brev bara gjort sitt jobb till hälften. Nytt samtal till banken. Efter diverse vidarekopplingar hamnade jag hos en mycket trevlig, kompetent och förstående person som jag dessutom känner privat. Hon ”fixade till” mitt problem, men lyckades inte göra det som jag tycker borde vara det naturligaste i världen: Rigga lånebetalningen så att pengar dras från kontot i min ordinarie bank, via autogiro. Det går inte. ”Hela världen” klarar av att sköta betalningar via autogiro och e-fakturor, men inte den bank som äger Plusgirot! Plusgirot som inte gör annat än skyfflar pengar mellan alla och envar.
Nä, en så’n lösning är väl för kundvänlig för att passa Nordea kan tänka.