Efter många års drömmar, hopp, funderingar och motigheter startade äntligen folkracekarriären för Fredrik Karlsson.
Lördagen den 15/9 i Nyköping var tid och plats för premiären.
Bilen var relativt nyinköpt, relativt slät i plåten och skinande nymålad. Med en rejäl matsäck som skulle räcka hela dagen rullade vi iväg mot Nyköping.
Resan gick bra, och avlastning likaså. Besiktningen av bilen gick också nästan bra. Det blev bara ett påpekande om att stolsinfästningen skulle kompletteras med några brickor. När det var gjort blev det väntan på start, en väntan där värsta premiärnervositeten dämpades med kaffe och äggmacka.
Så blev det då äntligen dags för första start.
För att vara en riktig rookie gick det riktigt bra. Han var tvåa in i första kurvan – men sist ur den. Det är lite oklart vad som hände. Endera var nybörjarentusiasmen lite väl stor, större än väghållningen, eller så fick han hjälp av banan. Vi i den medföljande hejaklacken stod så till att vi inte såg vad som hände. Nåja, väl på banan igen blev det till att köra om en av medtävlarna och placeringen i heatet blev fyra.
Heat två såg inledningsvis ännu bättre ut. Etta in i kurvan! Historien därefter upprepade sig dock, tyvärr. Det blev karambolage och vänster sida, bakom förardörren blev rejält intryckt på bilen. Sidorutan gick sönder och bakhjulet blev också lite intryckt. Lyckligtvis gick det att fortsätta köra. Trots, eller tack vare, karambolaget blev det en tredjeplats i heatet.
Tillbaks i depån blev det plåtslageriarbeten modell banka och slå. Den förstörda rutan fick ersättas med plastruta fäst, med silvertape.
Tredje heatet blev odramatiskt och slutade med en fjärdeplats för Gripenör Racing Team.
Den avslutande budgivningen om bilarna slutade också lyckligt. Bilen fick stanna inom teamet. Så dagen kunde slutligen summeras som 4-3-4, en bucklig och lite sned bil och en lycklig folkraceförare.